Μετά το νέο Διάγγελμα Μητσοτάκη και το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσαν αρμόδιοι Υπουργοί, η Κυβέρνηση παρουσιάζει ενα Σ/Ν του Υπουργείου Υγείας το οποίο κυρώνει 2 ΠΝΠ με μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας πολλών Υπουργείων, που εξειδικεύουν κυβερνητικές επιλογές στους αντίστοιχους τομείς.
Η Κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει την εικόνα οτι ανταποκρίνεται στα σύνθετα καθήκοντα που συνεπάγεται για τη χώρα και τον λαό μας η οικουμενική τραγωδία της πανδημίας και ότι επαναφέρει τη χώρα στη θεωρούμενη κανονικότητα. Δεν το κατορθώνει.
Το μέτρα, ύψους 8.537 εκατ. ευρώ στο σύνολό τους ( 14 δις ευρώ λέει η Κυβέρνηση ), ήταν καθυστερημένα, ούτως ή άλλως ανεπαρκή, υπολείπονται σημαντικά των αναγκών και η Κυβέρνηση δεν απέφυγε να εμφανίσει και επί πανδημίας τις γνωστές γαλάζιες παθογένειες – το θλιβερό πρόσωπο των πελατειακών προτιμήσεών της και της διαπλοκής με ιδιοτελή συμφέροντα. Αυτά έγιναν κραυγαλέα στην αδιαφανή εκταμίευση 20 εκατ. ευρώ προς τα φιλικά ΜΜΕ, με τον διπλασιασμό της αποζημίωσης στους κλινικάρχες για κλίνες ΜΕΘ, με τα ακυρωθέντα προγράμματα τηλεκατάρτισης των επιστημόνων, με απευθείας αναθέσεις, με τις προκλητικές παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη… Χαρακτηριστική είναι και η μεθόδευση για κατάργηση των 2 θητειών των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων.
Το σύνολο των μέτρων δεν αντιμετωπίζει τη καταστροφική ύφεση 7-12%, την εφιαλτική ανεργία άνω του 20%, την έκρηξη των ανισοτήτων, την έλλειψη τραπεζικής ρευστότητας, το κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων, τον μεσαίωνα στην αγορά εργασίας – τη γενίκευση των απολύσεων, της μαύρης εργασίας, των ελαστικών εργασιακών σχέσεων – της μερικής απασχόλησης – της εκ περιτροπής εργασίας με μειωμένους μισθούς, τα πλήγματα στον τουρισμό – στην παραγωγή – στον πολιτισμό. Τα μέτρα δεν περιλάμβαναν ανεπίστρεπτες ενισχύσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στήριξη των εργαζόμενων, των μακροχρόνια ανέργων, των αγροτών, των κτηνοτρόφων, των οινοπαραγωγών, των περιφερειακών ΜΜΕ, των επιστημόνων – ελεύθερων επαγγελματιών – των επαγγελματιών του τουρισμού και της εστίασης – των ευάλωτων ομάδων – των ανθρώπων με αναπηρίες και συνταξιούχων που καθυστερεί απαράδεκτα η έκδοση των συντάξεών τους… Τα μέτρα δεν προστατεύουν πολλούς μη στρατηγικούς κακοπληρωτές απο τη διακοπή ρεύματος, απο την απώλεια της πρώτης κατοικίας… Στα μέτρα δεν αντανακλάται η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, η έκδοση ευρωομόλογου, η αναδιαπραγμάτευση του χρέους και των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2020.
Στα κρίσιμα ζητήματα της υγειονομικής θωράκισης της χώρας απέναντι στη πανδημία και την αναμενόμενη φθινοπωρινή υποτροπή της, η Κυβέρνηση προβάλλει κυρίως τα σχετικά καλά αποτελέσματα της πρώτης φάσης, της απομόνωσης.
Όμως, η κεντρική της ευθύνη ήταν και είναι να αξιοποιήσει τη προτεραιότητα που δίνει όλη η κοινωνία στη προάσπιση της υγείας ως θεμελιώδους ανθρώπινου δικαιώματος και δημόσιου αγαθού και να θωρακίσει το ΕΣΥ, στη προοπτική του ΕΣΥ της νέας εποχής – καθολικού – ποιοτικού – ολοκληρωμένου στη πρόληψη, τη ΠΦΥ, την επείγουσα περίθαλψη, τη νοσηλεία στο σπίτι, την αποκατάσταση της υγείας, την εγγύηση της ισότιμης πρόσβασης για κάθε κάτοικο και επισκέπτη της χώρας. Αυτή η θωράκιση, με τη συμβολή εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων και του ΕΣΠΑ και του ΠΔΕ και του ΕΟΠΥΥ και δωρεών, θα κατοχύρωνε τη χώρα μας ως ασφαλή και ελυστικό τουριστικό προορισμό σε κάθε γωνιά της, καθώς η Ελλάδα είναι μια πανέμορφη χώρα με πανάρχαιο πολιτισμό – γεμάτη με ιστορικά μνημεία και προσελκύει επισκέπτες για κάθε μορφής τουρισμό : περιηγητικό, αρχαιολατρικό, φυσιολατρικό, θρησκευτικό, ορειβατικό, αναρριχητικό, ιαματικό, ψυχαγωγικό… Τι λοιπόν κάνει η Κυβέρνηση στα Νοσοκομεία, στα Κέντρα Υγείας, στις ΤΟΜΥ, στα Περιφερειακά Ιατρεία, όλης της χώρας και ειδικά στις δυσπρόσιτες περιοχές, στα απομακρυσμένα Νησιά, στους αρχαιολογικούς χώρους, στο ΚΥ Καλαμπάκας π.χ. που είναι κοντά στα Μετέωρα, Μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που υποδέχεται χιλιάδες τουρίστες απο όλο τον κόσμο ; Με ποιά στελέχωση θα γίνεται η εποδημιολογική επιτήρηση, η προστασία της δημόσιας υγείας, της ψυχικής υγείας, της σχολικής υγιεινής, της οδοντιατρικής φροντίδας, ο κλινικός και εργαστηριακός έλεγχος, τα διαγνωστικά και ανιχνευτικά τέστ, η αντιμετώπιση χρονίως πασχόντων και επειγόντων περιστατικών ;
Η Κυβέρνηση όμως αποδεικνύει οτι έχει άλλες επιλογές. Όταν μιλά για νέο ΕΣΥ εννοεί το εμπορευματοποιημένο, ακόμη και στη περίοδο που η πανδημία ακυρώνει τις νεοφιλελεύθερες δοξασίες. Εννοεί το ΕΣΥ χωρίς πλήρη και αποκλειστική απασχόληση των γιατρών του, με συγχωνεύσεις Νοσοκομείων, με εκχώρηση του σύγχρονου εργαστηριακού εξοπλισμού τους στα ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα, με παροχές στις Ιδιωτικές Ασφαλιστικές Εταιρείες, με διχασμένο το νοσηλευτικό προσωπικό σε 2 κλάδους…
Στις 2 ΠΝΠ υπάρχουν διατάξεις που προβλέπουν απασχόληση ιδιωτών ιατρών σε δημόσια νοσοκομεία ( άρθρο 14 της 1ης ΠΝΠ ) « για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών» στη παρούσα φάση, αλλά και για το μόνιμο σχέδιό της να επιτρέψει επεμβάσεις ιδιωτών γιατρών στα Δημόσια Νοσοκομεία, να προωθήσει τις αγκυλώσεις της – τις νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες περί ΣΔΙΤ στην υγεία και να επιβάλλει το ιδιωτικοποιημένο « νέο ΕΣΥ».
Στις διατάξεις που αφορούν το Υπουργείο Υγείας ξεχωρίζουμε αυτές που αφορούν τη σύσταση νέων θέσεων ιατρικού – νοσηλευτικού προσωπικού και άλλων δημόσιων λειτουργών του ΕΣΥ. Συμφωνούμε απόλυτα με τη σύσταση 500 οργανικών θέσεων ειδικευμένων ιατρών, 300 εξειδικευόμενων στην εντατικολογία και 1000 νοσηλευτικού προσωπικού για τις ΜΕΘ που αύξησαν τις κλίνες τους, καθώς και 170 θέσεων για τα Νοσοκομεία Μιτυλήνης, Σάμου και Χίου. Αλλά, αυτές μόνον είναι οι ανάγκες οργανικών θέσεων στο ΕΣΥ στη φάση της προετοιμασίας για την αντιμετώπιση της υποτροπής της πανδημίας, της επανέναρξης της τακτικής λειτουργίας του ΕΣΥ και της προώθησης του νέου – ολοκληρωμένου ΕΣΥ ; Αυτές μόνον είναι οι επιλογές της όταν χρειάζεται η απόλυτη γνώση του υγειονομικού χάρτη της χώρας, η επικαιροποίηση των Οργανισμών Νοσοκομείων, η θεσμική και οργανωτική ανασυγκρότηση του ΕΣΥ, η αναμόρφωση του προϋπολογισμού των Νοσοκομείων, η επαρκής στελέχωση, τα συγκεκριμένα κίνητρα για την επιστροφή στην Ελλάδα των χιλιάδων νέων ιατρών που μετανάστευσαν και ειδικά για τη κάλυψη των αναγκών στις άγονες περιοχές και στις άγονες ειδικότητες όπως η αναισθησιολογία – η ογκολογία… ;
Η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε σχεδιάσει τη προκήρυξη 10.000 νέων θέσεων λειτουργών του ΕΣΥ στη 4ετία 2019 – 22. Στη βάση εκείνου του σχεδιασμού, που ήταν πριν την έκρηξη της πανδημίας, θα είχα προκηρυχθεί ήδη 4000 νέες θέσεις. Εσείς τι ακριβώς κάνετε ; Αρκείστε στο επικουρικό προσωπικό και στη σύσταση περιορισμένων θέσεων που ανακοινώνετε τώρα ; Αρκείστε στη θέση του παρατηρητή για Κλινικές που κλείνουν ( π.χ. Νεφρολογική ΠΑΓΝΗ ) , για Κλινικές και Τμήματα που δεν μπορούν να έχουν επαρκές πρόγραμμα εφημερίας , για Νησιά που έχουν μόνον αγροτικό ιατρό ( Ανάφη, Τζιά… ) ή μόνον οπλίτη ιατρό ; Αρκείστε σε δημόσιες δαπάνες υγείας που για την αντιμετώπιση της πανδημίας είναι απο τις χαμηλότερες στην ΕΕ ( προτελευταία η Ελλάδα στον πίνακα του ΠΟΥ ) και για το νέο ΕΣΥ είναι πολυ μακριά απο τις ανάγκες και τα ευρωπαϊκά δεδομένα ( 5,1% του ΑΕΠ έναντι 7% μ.κ.ό. ) ; Αρκείστε στις επιλογές της ΕΕ να μην γίνονται διαγνωστικά τέστ στους τουρίστες ;
Τελικά αυτή είναι η έκφραση της υπευθυνότητάς σας , της επιστροφής στη κανονικότητα, για την οποία ζητάτε την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού, σε μια περίοδο που η Ελλάδα απειλείται με συντρίμια – με μια νέα καταστροφική ύφεση του ύψους 7-12% ;
Εμείς, επικαιροποιώντας το πρόγραμμα ΜΕΝΟΥΜΕ ΟΡΘΙΟΙ με επιλογές που αποδεικνύουν οτι ΒΓΑΙΝΟΥΜΕ πιο διορατικοί και υπεύθυνοι, τεκμηριώνουμε την αναγκαιότητα της συμμαχικής προοδευτικής εναλλακτικής κυβερνητικής λύσης.
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΑΚΗΣ – ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ