Οι τιμές της βενζίνης «τσιμπάνε» όλο και περισσότερο, με τον προβληματισμό των οδηγών να μην έχει τέλος. Τα ποσά στα πρατήρια αυξάνουν συνεχώς, όπως φαίνεται άμεση λύση δεν αναμένεται σύντομα, ενώ κυβερνητικά στελέχη μιλούν πλέον ανοιχτά για νέες παρεμβάσεις.
Χαρακτηριστικό της δύσκολης κατάστασης είναι το γεγονός πως όλη την εβδομάδα «είχαμε αύξηση στην τιμή της βενζίνης», σύμφωνα με τον πρόεδρο της ομοσπονδίας βενζινοπωλών, Μιχάλη Κιούση. Ο ίδιος αναφέρει ότι «έχουμε μία μικρή αποκλιμάκωση στο πετρέλαιο κίνησης, όπως ανέβαινε η βενζίνη, έπεφτε το πετρέλαιο κίνησης, αυτό αποτυπώνεται αμέσως».
Στη βενζίνη είχαμε αύξηση, ενάμιση, δύο – δυόμιση λεπτών την ημέρα, δηλαδή 15,20,30,35 ευρώ αύξηση την ημέρα τα 1.000 λίτρα, εξηγεί ο ίδιος, μιλώντας στην ΕΡΤ.
«Ας ελπίσουμε, επειδή είδαμε μία σταθερότητα την Παρασκευή, ότι έχουμε φτάσει στα ιστορικά υψηλά και θα έχουμε αποκλιμάκωση, γιατί εδώ έχουμε δύο συγκυρίες αρνητικές, χώρια την αύξηση διεθνώς του βαρελιού, που συμπαρασύρει την τιμή των διυλισμένων προϊόντων, έχουμε και την ισοτιμία ευρώ – δολαρίου, που έχουν έρθει περίπου στο ίδιο, οπότε αυτό στην αγορά των καυσίμων δεν συμφέρει» συμπληρώνει.
«Πρέπει να βρεθεί ελληνική λύση»
Αναφερόμενος στις ακόμα υψηλότερες τιμές στα νησιά, υπογράμμισε πως: «Είναι έτσι η αγορά δομημένη και στην πρώτη πανδημία το Μάρτιο του 2020, έφτασε η βενζίνη 1,24, με ένα ευρώ φόρους, να το θυμίσω αυτό, στα νησιά είχε 1,40, 1,45, 1,50 δηλαδή στα νησιά και στις απομακρυσμένες περιοχές μία διαφορά 15 έως 30 λεπτά, υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει. Δεν είναι αυτό όμως το φαινόμενο, 2,5 ευρώ είναι πανάκριβο, αλλά το 2,30 ή το 2,30 στα αστικά κέντρα είναι φθηνά;».
«Όταν ξεκίνησε ο πόλεμος μας βρήκε σε ιστορικά υψηλά στο 1,90 και κανείς, ούτε ο πιο ευφάνταστος νους δεν φανταζόταν ότι θα φτάσει σε δυόμιση μήνες στην Ελλάδα η βενζίνη στο 2,30. Δεν είναι φθηνό, ούτε το 1,90 δεν είναι φθηνό. Πρέπει να βρεθεί ελληνική λύση, ώσπου να βρεθεί πανευρωπαϊκή ή παγκόσμια. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό, είναι η κινητήριος δύναμη της οικονομίας» συμπλήρωσε.
«Υπάρχουν κάποια μέτρα, απλώς είναι λίγα και μικρά μπροστά σε αυτό το τσουνάμι των τιμών που ζούμε. Τα 15 λεπτά το λίτρο που είναι η μείωση που ισχύει από τα διυλιστήρια και είναι η τιμή εκκίνησης για το πετρέλαιο κίνησης, βοήθησε, είναι 150 ευρώ τα 1.000 λίτρα, για όλους τους επαγγελματίες του κλάδου των μεταφορών, της παραγωγής, της αγροτικής παραγωγής, το fuel pass αυτά τα 45 ευρώ βοήθησε, υπολογίζω περίπου 2,5 εκατομμύρια δικαιούχους το έχουν πάρει» κατέληξε.
«Μέτρα εάν βρεθεί δημοσιονομικός χώρος», λέει ο Σταϊκούρας
Συναγερμός έχει σημάνει στην κυβέρνηση από τη ραγδαία άνοδο στις τιμές της βενζίνης. Και σε αυτό το πλαίσιο, τα κυβερνητικά στελέχη μιλούν πλέον ανοιχτά για νέες παρεμβάσεις στην αγορά των καυσίμων, προκειμένου να πάρουν ανάσα νοικοκυριά και επιχειρήσεις από τις ιδιαίτερα αυξημένες τιμές, τόσο στην βενζίνη, όσο και το diesel κίνησης. Τις σκέψεις αυτές επιβεβαίωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος βέβαια διευκρίνισε πως μέτρα θα ληφθούν εφόσον δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος.
«Τώρα φτιάχνουμε την πλατφόρμα για να επιδοτήσουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα. Μέχρι να υλοποιηθεί αυτό, μέχρι να δημιουργηθεί και πάλι δημοσιονομικός χώρος, δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα. Όπως έχει αποδειχτεί τα τελευταία τρία χρόνια, πρώτα σχεδιάζουμε, βρίσκουμε τους πόρους, και στη συνέχεια ανακοινώνουμε τα μέτρα. Θα δούμε ποια θα είναι η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, και ανάλογα θα πράξουμε. Υπάρχει πρόβλημα, το πώς θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα είναι μια συζήτηση που θα κάνουμε με τον πρωθυπουργό».
Υπενθυμίζεται ότι την Παρασκευή, ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο ραδιόφωνο του Real FM άφησε ορθάνοικτο το ενδεχόμενο να επεκταθεί το μέτρο του fuel pass – το επίδομα βενζίνης δηλαδή- και για τους επόμενους καλοκαιρινούς μήνες μετά τον Ιούνιο (η ισχύουσα επιδότηση είναι για το τρίμηνο Απρίλιος – Ιούνιος) ενώ ήδη έχει ανακοινωθεί ότι η οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης (έκπτωση 0,15 λεπτά το λίτρο) θα ισχύσει και για Μάιο και για Ιούνιο.
Έρχεται νέα παρέμβαση
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το imerisia.gr, στην κυβέρνηση έχει ληφθεί η απόφαση να υπάρξει νέα παρέμβαση ακόμη πιο ηχηρή στο μέτωπο των καυσίμων για το αμέσως προσεχές διάστημα.
Βέβαια, το ζητούμενο δεν είναι άλλο από το πόσο ισχυρή θα είναι αυτή η παρέμβαση, αφού απαιτούνται σημαντικά ποσά για να δοθεί αποτελεσματική ανάσα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Με την μέση τιμή της βενζίνης να έχει ξεπεράσει πανελλαδικά το δυσθεώρητο επίπεδο των 2,2 ευρώ το λίτρο, η επιδότηση του fuel pass που φτάνει κατά μέγιστο έως τα 55 ευρώ για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στα νησιά και μάλιστα για ένα τρίμηνο δεν είναι εύκολο να κριθεί επαρκής.
Σενάριο για μείωση του ΕΦΚ
Στο τραπέζι έχει πέσει και η μείωση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ), αλλά η λήψη μίας τέτοιας απόφασης προϋποθέτει αφενός την ύπαρξη του απαραίτητου δημοσιονομικού χώρου και αφετέρου την έγκριση από την Κομισιόν σε μία περίοδο κομβικής σημασίας, αφού η χώρα είναι έτοιμη για την έξοδο από την αυστηρή εποπτεία.
Ωστόσο, τίποτα δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, εκτός από το ότι δεν πρόκειται η κυβέρνηση να αγνοήσει το πρόβλημα.
Την Παρασκευή ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο της επέκτασης του fuel pass για την βενζίνη και τα άλλα καύσιμα. Σημείωσε πως η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να επεκταθεί το fuel pass, ενώ σε ό,τι αφορά στην έρευνα που διεξάγεται για τις τιμές των καυσίμων είπε ότι αναμένει τα στοιχεία από τα διυλιστήρια για να τα επεξεργαστεί η υπηρεσία, και επιπλέον έχουν ξεκινήσει έκτακτοι έλεγχοι σε 30 πρατήρια με τις υψηλότερες τιμές αλλά και στις εταιρείες μεταφοράς.
Τι δείχνουν τα στοιχεία των αιτήσεων
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που παρουσιάζει η «Η», οι αιτήσεις για το επίδομα ανέρχονται σε 2.500.608 σε σύνολο 3 εκατ. δικαιούχων.
Η συντριπτική πλειοψηφία όσων υπέβαλαν αίτηση επέλεξε τον τραπεζικό λογαριασμό για την πίστωση των χρημάτων του επιδόματος, με ένα μικρό μόνο αριθμό να προτιμά την άυλη ψηφιακή κάρτα παρόλο που το fuel pass προσθέτει έξτρα 5 ευρώ στο τελικό ποσό.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η»:
- 2.094.909 οδηγοί – δηλαδή το 83,7% – δήλωσαν το ΙΒΑΝ τους για να λάβουν το επίδομα απευθείας στον τραπεζικό τους λογαριασμό, ενώ
- 405.699 – δηλαδή μόλις το 16,2% – κατέβασαν την εφαρμογή στο κινητό τους και έλαβαν το ψηφιακό πορτοφόλι του fuel pass.