Αν το παιδί σας αναβάλλει το διάβασμα, υπάρχει τουλάχιστον ένα συναισθηματικό εμπόδιο πίσω από αυτή τη συμπεριφορά. Ανακαλύψτε ποιο είναι και βοηθήστε το αποτελεσματικά.
Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες: Το παιδί επιστρέφει από το σχολείο και επιστρατεύει όλη του τη φαντασία για να κάνει οτιδήποτε άλλο εκτός από το διάβασμα για τα μαθήματά του. Οι ώρες περνούν και το απόγευμα σάς βρίσκει να τρέχετε στις διάφορες δραστηριότητες, με τη μελέτη να περιμένει πίσω στο σπίτι. Η αναβλητικότητα του παιδιού να διαβάσει μπορεί να εκφραστεί κι αλλιώς: Το να είναι πολλές ώρες πάνω από τα βιβλία, χωρίς όμως να ολοκληρώνει τίποτα, είναι ένας ακόμη χαρακτηριστικός τρόπος.
Το πρόβλημα με την αναβλητικότητα είναι ότι προκαλεί άγχος για όσα δεν έγιναν και πρέπει να γίνουν. Προκαλεί, επίσης, έλλειψη αυτοπεποίθησης. Το παιδί νιώθει όλο και πιο αδύναμο απέναντι σε κάτι που διογκώνεται καθώς περνούν οι ώρες. Ακόμη χειρότερα, η καθημερινή αναβλητικότητα δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο μειωμένης αυτοεκτίμησης. Όταν δεν αντιμετωπίζω κάτι, στο τέλος δεν μπορώ να φέρω εις πέρας. Οι επιδόσεις πέφτουν και, τελικά, το παιδί νιώθει ανίκανο.
Οι αιτίες που ένα παιδί αναβάλλει το διάβασμα
Τα καλά νέα είναι ότι ξέρουμε πως, όταν τα παιδιά αναβάλλουν το διάβασμα, αντιμετωπίζουν κάποιο συναισθηματικό εμπόδιο. Το εμπόδιο μπορεί να έχει να κάνει με το μάθημα, με τον δάσκαλο, τους συμμαθητές ή και τον ίδιο τους τον εαυτό. Είναι σημαντικό να το εντοπίσουμε, ώστε να μπορέσουμε να το βοηθήσουμε. Πώς μπορούμε να διαχειριστούμε την αναβλητικότητα;
- Αν το παιδί φοβάται την κρίση του δασκάλου για τα «λάθη» του: Ενθαρρύνετέ το να απευθυνθεί στον δάσκαλο και να κάνει πολλές ερωτήσεις για οτιδήποτε δεν καταλαβαίνει. Σταδιακά, θα πρέπει το διάβασμα να περάσει στα δικά του χέρια. Ο δάσκαλος γρήγορα θα αντιληφθεί ότι το παιδί προσπαθεί πραγματικά και θα το επιβραβεύσει.
- Αν φοβάται την κρίση των συμμαθητών: Συμβουλεύστε το να μην συζητάει με τους συμμαθητές του τους βαθμούς του. Εξηγήστε του ξανά και ξανά ότι κανένας δεν είναι καλός σε όλα. Η άριστη συμμαθήτρια στα μαθήματα ίσως δυσκολεύεται στη γυμναστική ή τα καλλιτεχνικά. Βοηθήστε το να εντοπίσει τα μειονεκτήματα των άλλων και τα δικά του δυνατά σημεία.
- Αν φοβάται την επίκριση των γονιών: Επαναλάβετε πως οι βαθμοί δεν έχουν σημασία για εσάς, αλλά η προσπάθεια. Προσπαθήστε να το πιστέψετε και οι ίδιοι. Δεν πρέπει δηλαδή να ρωτάτε: «Τι βαθμό πήρες;» Βοηθήστε το να συγκροτήσει μια μέθοδο για διάβασμα που να ενισχύει την προσπάθεια και να του επιτρέπει να βλέπει την πρόοδό του συγκριτικά με αυτή.
- Αν νιώθει ότι δεν τα καταφέρνει: Αρχικά, αναγνωρίστε του πόσο επώδυνο είναι αυτό το συναίσθημα. Διηγηθείτε μία ή περισσότερες φορές που νομίσατε ότι εσείς δεν θα τα καταφέρνατε. Τονίστε πως κανείς δεν είναι τέλειος και πως με την προσπάθεια πετύχατε ό,τι έχετε καταφέρει. Αναφερθείτε σε αστείες στιγμές για να χαλαρώσετε και οι δύο. Ενισχύστε του την αυτοτπεποίθηση, στρέφοντας την προσοχή σε όσες φορές προσπάθησε και πέτυχε.
- Αν νιώθει εξαντλημένο: Επανεξετάστε την καθημερινή ρουτίνα του. Μήπως είναι πραγματικά φορτωμένο; Θέστε προτεραιότητες. Απαλλάξτε το από περιττές δραστηριότητες. Φτιάξτε μαζί ένα πρόγραμμα και «σπάστε» τους στόχους σε μικρότερα κομμάτια. Δείξτε του ότι μπροστά του δεν έχει ένα βουνό υποχρεώσεων, αλλά μικρά λοφάκια που μπορεί να υπερπηδήσει.
Χρήσιμες συμβουλές
Από τη στιγμή που θα εντοπίσετε τι στρεσάρει το δικό σας παιδί, μπορείτε να περιορίσετε οτιδήποτε το αποσπά. Αν είναι τα μηνύματα με τους φίλους του στα social media, απομακρύνετε κινητά και tablet. Εξηγήστε του ότι η ώρα που θα χάσει μιλώντας εμβόλιμα με τους φίλους του θα επιβαρύνει σημαντικά τη μελέτη του. Αφού ολοκληρώσει, θα μπορέσει να «μιλήσει» ή να παίξει όσο θέλει. Φτιάξτε μαζί ένα πρόγραμμα, κατακερματίζοντας τον χρόνο και τις υποχρεώσεις του. Θα νιώσει ασφάλεια μέσα σε ένα σαφές πλαίσιο εργασίας. Μετά από λίγο θα μπορεί να το βάζει μόνο του.
Δώστε έμφαση στα αρνητικά συναισθήματα που θα το κατακλύσουν ως αποτέλεσμα της αναβλητικότητας. Θυμίστε του ότι, αν παίξει πριν από το διάβασμα, μετά θα αγχωθεί πολύ περισσότερο. Καλύτερα να αντιμετωπίσει άμεσα αυτό που νομίζει ότι είναι δύσκολο. Θα «πονέσει» λιγότερο.
Να είστε ειλικρινείς όσον αφορά τις εξηγήσεις σας. Αν το παιδί γκρινιάζει επειδή δεν καταλαβαίνει σε τι θα του χρησιμεύσει η άλγεβρα, πείτε του την αλήθεια. Η άλγεβρα αυτή καθαυτή μπορεί να μην του χρησιμεύσει σε τίποτα. Ο τρόπος όμως που πρέπει να σκεφτεί για να λύσει τις ασκήσεις της θα το βοηθήσει να λύνει πολύπλοκα προβλήματα, σπάζοντάς τα σε μικρότερα κομμάτια.
Το να μάθει ένα παιδί να διαβάζει μόνο του, χωρίς βοήθεια από τους γονείς, είναι ο δρόμος για την ακαδημαϊκή και, κυρίως, την προσωπική του αυτονομία. Στηρίξτε το συναισθηματικά, αν βλέπετε πως ζορίζεται. Στη συνέχεια, φτιάξτε μαζί ένα ευέλικτο πρόγραμμα που θα μπορεί να ακολουθήσει και μόνο του.
https://www.ow.gr/