Σχέση… εξάρτησης με τα social media έχουν αναπτύξει οι Ελληνες κατά τη διάρκεια του lockdown, ενισχύοντας το συναίσθημα της μοναξιάς και της κατάθλιψης και στερώντας τους χρόνο, αλλά και ενέργεια, από άλλες δραστηριότητας.
Σύμφωνα με την πανελλήνια έρευνα «Focus on Tech Life», που διενήργησε η Focus Bari, η διείσδυση του Ιντερνέτ στους Έλληνες μεταξύ 16-74 χρόνων έχει φτάσει στο 92%, ενώ ακόμα και οι μεγαλύτερες ηλικίες, οι άνω των 55 ετών, συμπεριλαμβάνονται πλέον ενεργά στον «digital world».
«Ουσιαστικά, όλοι οι Έλληνες είναι πλέον χρήστες Ιντερνέτ, ενώ οι συνθήκες της πανδημίας πυροδότησαν την ήδη υπάρχουσα τάση ανάπτυξης της digital ζωής στην καθημερινότητα: όλοι ενημερωνόμαστε, διασκεδάζουμε, ψυχαγωγούμαστε, επικοινωνούμε, κοινωνικοποιούμαστε, προβάλλουμε και προσφέρουμε τις επαγγελματικές μας υπηρεσίες, αλλά και ψωνίζουμε, διαδικτυακά», σημειώνει η έρευνα.
Μάλιστα, οι Έλληνες χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, όπως οι τραπεζικές συναλλαγές, η web TV, τα online games, οι συναλλαγές με το Δημόσιο και τα εκπαιδευτικά σεμινάρια (e-learning).
Αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα, 7 στους 10 Έλληνες δηλώνουν ότι αύξησαν το χρόνο, αλλά και την ενέργεια που αφιερώνουν, στα social media από την έναρξη των lockdown τον περασμένο Μάρτιο έως και σήμερα. Δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης αναδεικνύεται το facebook με ποσοστό 75%, καθώς 3 στους 4 Ελληνες έχουν τουλάχιστον ένα προφίλ και ακολουθούν τα YouΤube και Instagram με 62% και 55% αντίστοιχα.
Ωστόσο, ο αυξημένος χρόνος έκθεσης και διάδρασης στα social media, πέραν της ευκολίας που παρέχει σε σειρά δραστηριοτήτων, έχει επιβαρύνει την ψυχολογία των πολιτών.
Αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari:
- 2 στους 3 Έλληνες αγαπούν τα social media γιατί τους κρατούν σ’ επαφή με φίλους, με την κοινωνία και γενικότερα τους κάνουν να νιώθουν συνδεδεμένοι με τον «έξω κόσμο»,
- 2 στους 5 χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προβάλουν τη δουλειά τους ή/και να προσφέρουν τις επαγγελματικές υπηρεσίες τους,
- 3 στους 5 παραδέχονται ότι αφιερώνουν στα social media περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα ήθελαν και συχνά παρασύρονται από αυτά και αμελούν άλλες δράσεις που θα ήθελαν να κάνουν, όπως διάβασμα, κάποιο άλλο χόμπι, άθλημα κ.λπ.,
- 2 στους 5 κάθε μέρα λένε το πρωί στον εαυτό τους ότι δεν θα παρασυρθούν από τα social media, όμως δεν το καταφέρνουν,
- 1 στους 3 ομολογεί ότι συχνά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον/την κάνουν να αισθάνεται ακόμα περισσότερη μοναξιά παρά τη «σύνδεση», καθώς κάποια posts φίλων τούς κάνουν να αισθάνονται κατάθλιψη, ενώ ειδικά τα posts με φωτογραφίες από εποχές προ πανδημίας τους κάνουν να αισθάνονται θλίψη.